|
Utvecklingsprojekt ”Skärgårdsjeep/Composult 21”
Projektbeskrivning
Detta projekt avser att skapa morgondagens båt för snabba, billiga och bekväma
persontransporter i skärgården. Vidare skall båten vara säker, lättunderhållen samt
enkelmanövrerad (trots höga farter). Composult skall använda denna båt för att visa sina båttillverkningskunder och slutkunder hur konstruktion, design, ergonomi och materialval kan förbättra dagens båtar. Denna nya båt är tillverkad med vakuuminjicering vilket ger starka laminat, låg vikt, hög styvhet och minimerad risk för luftinneslutningar och torra delar av laminat. Båtens byggs i stort sett helt i sandwich vilket ger en mycket styv, stark och lätt konstruktion. Det unika med denna båt förutom pris och vikt är att förar- och navigationsplats är i hyttens akterkant. Detta gör att besättning utsätts för mindre accelerationer. Båten utrustad med en förlig vattentrimtank som används för att dämpa båtens rörelser. Detta innebär att man inte behöver en större båt få att åka bekvämt. Stolar är av sportmodell som möjliggör bekväm stående körning. För att båten skall bli billig och enkel att underhålla används mycket litet utsmyckning. Istället koncentreras arbetet till form- och färgval för skapa en trevlig atmosfär ombord. Vidare används inget trä i konstruktionen för att utesluta risken för förmultning. Nya typer av dörrar till hytten möjliggör snabbare förflyttningar ombord. Båten har frostfri självlänsning.
Data
Huvudmått: Lxb: 6,3x1,9 m
Vikt utan motor/utr.: ca 350 kg
Vikt motor: ca 330 kg
Vikt utrustning: ca 120 kg
Marsch/maxfart: 38/50 knop
Beräknad bränsleförbrukning
vid marschfart: 0,55-0,60 l/nmil
Konstruktionsmaterial
Skrov:
Multiaxiell triaxiell Glasfiber
Vinylester
Divinycell kärnmaterial
Inredning, överbyggnad och balkar:
Multiaxiell triaxiell glasfiber
Iso-Polyester
Divinycell kärnmaterial
Utrustning
Motor: Volvo Penta D3 Duoprop, 190 hk.
Tank: Fast bränsletank, rostfri helsvetsad
Trimtank: 120 liter i stäven
Elektronik: Radar, GPS plotter, värmare, interceptorer
Bilder
| |